Taula rodona
Sara Torres por Alba Ricart

Temporalidades Queer

Auditori Barradas
24 oct
19:00 h
Participantes: Elena Castro Córdoba, Sara Torres, Iki Yos Piña, Helen Torres y Anna Fux

L’entrada inclou la presentació i projecció de La amiga de mi amiga

En aquesta taula rodona abordarem les formes en les quals s’habita i recorre el temps, tan personal (històries i vivències individuals) com a històric (les genealogies, la narració de la Història) des de les experiències feminitzades, racialitzades, dissidents sexuals. Discutirem com les temporalitats dissidents retrocedeixen, intersectan, són caòtiques, tornen traumatitzades i plantegen un repte a la construcció del temps neutral i progressiu com heterolineal i colonialista. Qüestionarem la normativitat del temps, la crononormatividad, fent aliança amb maneres de pensar-sentir el temps que plantegin altres futurs possibles i de desig.

Projecte curatorial i moderació: Elena Castro Córdoba (Madrid, 1993).

És graduada en filosofia (UCM) Master Gender, Media and Culture (Goldsmiths University). És contractada predoctoral en la Universitat Complutense on realitza una tesi sobre temporalitats queer i afectives. Investiga i escriu sobre feminisme contemporani, arxiu, polítiques temporals i la seva interrelació amb estètiques contemporànies. Ha impartit tallers, conferències i col·labora amb institucions i espais d’índole nacional i internacional. És també comare del col·lectiu de producció cultural “Ontologies Feministes”, especialitzat en virtualitat i activitats amb perspectiva feminista. Amb elles comparteix el somni de ser alumnes, professores i directores de la seva pròpia escola.

Sara Torres (Gijón, 1991)

En l’actualitat està vinculada a la Universitat de Passau amb una beca postdoctoral Alexander von Humboldt. Investiga escriptures feministes i queer després de diagnòstics mèdics que impliquen transformacions corporals no voluntàries. Doctora per la Universitat Queen Mary de Londres. La seva tesi porta per títol: The Lesbian Text: Fetish, Fantasy and Queer Becomings (El text lesbià: Fantasia, fetitxe i esdevenirs queer). Màster en Critical Methodologies en Kings College London. Va ser professora de Literatura Comparada i Estudis Culturals amb Perspectiva de Gènere en la Universitat Autònoma de Barcelona. Amb el seu primer llibre, La otra genealogía (Madrid: Torremozas) va guanyar el Premi Nacional de Poesia Gloria Fuertes. Ha publicat també Conjuros y Cantos, editat per Kriller 71. Amb l’editorial la Bella Varsòvia ha publicat Phantasmagoria i el més recent El ritual del baño. El seu treball teòric-creatiu se centra en l’anàlisi de desig, cos i discurs a través d’un aparell crític feminista i interdisciplinari que entrellaça la psicoanàlisi, els nous materialismes i els estudis queer. Amb Reservoir Books ha publicat recentment la novel·la Lo que hay.

Instagram

 

Iki Yos Piña

Artista afro-caribeñx-descendent, diaspóricx, transfronterizx. performer, assagista i dibuixant. Investiga des del seu cos qüestions relacionades amb les memòries, el pensament i les pràctiques anticolonials del Carib negre. Ha desenvolupat una sèrie de tallers i activitats entorn del pensament anti blackness des de l’educació popular i pràctiques artístiques. És part del col·lectiu de recerca polític-artístic, Ayllu, amb qui ha participat en el disseny del Programa Orientat a Pràctiques Subalternes (POPS), programa que va passar a formar part d’Escorxador Estudis Crítics, en el Centre de Creació Contemporània Escorxador en Madrid-España. Va formar al costat del Ayllu part de l’exposició “Retornin-nos l’or” en Escorxador Madrid en 2018; “Tots els tons de la Ràbia” en el MUSAC de Lleó, Espanya. Ha format part de diferents publicacions col·lectives que incorporen discursos relacionats amb una crítica a la blanquitud, el colonialisme i la dissidència sexual i de gènere a través dels seus textos: “No soc queer soc negrx“, i el llibre, “No existeix sexe si racialització” publicat en 2017, així com, “Aquest cos altre”, com a part de: “Infecció Marica, Escriptures del desastre gai a Amèrica Llatina” (2018); “No són 50, són 500 anys de resistència. 10 anys de Migrants Transgresorxs“, publicat en 2019. Al costat del col·lectiu Ayllu, va formar part de la Biennal 2020 de Sydney. Va obtenir una residència artística de recerca amb Jota Mombaça en Vila Vassilieff, Pernod Ricard Fellowship 2020 a París, França.

Instagram

 

Helen Torres (1967, Colònia, l’Uruguai)

Sociòloga, traductora i educadora, Helen Torres ha publicat la novel·la Autopsia de una langosta (Melusina, 2009), l’antologia Relatos Marranos (Pol·len, 2014) i la crònica Ciutat Morta. Crònica del Cas 4F (Huidobro, 2016). S’ha especialitzat en el pensament de Donna Haraway, de qui ha traduït Testigo_Modesto@Segundo_Milenio. HombreHembra_Conoce_OncoRatón (UOC, 2004), Manifiesto Chthuluceno desde Santa Cruz (Laboratory Planet, 2016) i Seguir con el problema (consonni, 2019). També ha traduït la novel·la de ciència-ficció Mujer al borde del tiempo, de Marge Piercy (consonni, 2020).

Ha desenvolupat intervencions i narratives sonores geolocalitzades.

Actualment, coordina tallers de fabulació especulativa i està traduint Simians, Cíborgs and Women, de Donna Haraway.

Web

 

Anna Fux

És artista visual, comunicadora i escriptora queer d’origen germànic-filipí, que actualment resideix i treballa a Madrid. La seva obra explora les famílies triades i no triades, la racialització, les dissidències de gènere i sexualitat i la diàspora asiàtica. És autora del fotollibre Same Same But Different – retrats de famílies queer racialitzades, resultat de la seva residència artística en Escorxador Madrid i que acaba de ser seleccionat com un dels millors llibres de fotografia 2022 per PHotoEspaña.

Web

Actividades relacionadas

Registra't al nostre Newsletter i mantingues-te informat dels nostres pròxims esdeveniments, descomptes i activitats